Lättsålda ljusAlltid 50 % i vinstAlltid fri frakt & fri returLättsålda ljus - 50 % i vinst - Fri frakt & fri retur

Vanliga frågor & svar

Här ger vi svar på de vanligaste frågorna som vi brukar få om hur det går till att sälja ljus för laget eller klassen.
Finns det någonting annat som du undrar över, tveka inte att höra av dig till oss!

Beställning och leverans

Hur lång leveranstid är det?

Ungefär 2-5 arbetsdagar för både ljus och säljkataloger. Observera att katalogerna skickas till er separat med post, och ljusen skickas med DHL.

Hur får jag min leverans?

Säljkatalogerna levereras direkt till din brevlåda, vid större mängd och skrymmande brev kan leveransen komma att gå till ditt närmaste DHL-ombud. Frakten är alltid gratis.

Ljusen levereras alltid med fri frakt. 

Paket upp till 20kg (t.ex 38 paket herrgårdsljus eller 50 st doftljus) hämtas ut hos närmaste ombud. DHL aviserar med sms när ditt paket finns att hämta.

Paket som väger över 20kg levereras direkt till adressen du angett som leveransadress. Du kommer få en sms-avisering av DHL där de ber dig välja en dag och ett tidsintervall för leveransen (dagtid, vardagar). Vilket postnummer du bor på avgör vilka tidsintervaller som finns att välja emellan. Du behöver sen finnas på plats för att ta emot leveransen.

Vid större leveranser över 100 kg (ca 200 förp. herrgårdsljus eller fler) kommer det flera sms, observera att du måste svara (boka utkörning) på samtliga sms.

Du kan också hämta försändelsen på din närmaste DHL-terminal om du skulle föredra det.

Hur gör vi för att komma igång?

Börja gärna med att beställa ett gratis infopaket - helt utan förbindelser. Paketet innehåller all information ni behöver om hur det fungerar att sälja samt prov på våra fina ljus. Välj sen själva hur ni vill sälja ljusen. Sälj direkt med ljusen i handen (då börjar ni med att beställa hem ljus), eller med hjälp av säljkatalogen (då börjar ni med att beställa hem säljkataloger). Ni väljer själva det som passar er grupp bäst. Vill ni kombinera direktförsäljning med katalogförsäljning så går det självklart alldeles utmärkt! Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur ni kommer igång.

Hur går det till - ska vi beställa hem ljusen först och sälja sen? Nej det går precis lika bra att ta upp beställningar i förväg. I så fall beställer du hem våra säljkataloger. Sedan beställer ni hem precis så många ljus som ni faktiskt har sålt. Här kan du läsa om hur du startar försäljning.
Vi kommer inte att sälja ljus just nu men har tidigare beställt ett infopaket, vad gör jag då?

Du får självklart behålla ljusen utan kostnad! Vi erbjuder ett infopaket per person, skulle fler infopaket beställas debiteras ni för ljusen som om det vore en beställning.

Kan alla säljare få varsitt provljus att visa upp när de går runt och tar upp beställningar?

Vill ni att säljarna skall ha varsitt ljuspaket eller doftljus att visa upp i tillägg till säljkatalogen/säljbladen kan ni lägga en vanlig ljusbeställning på bara detta antal. Som en ”förbeställning”. När ni vet hur många ni sålt, drar ni bara av antalet för dessa ljus och inkluderar sen dessa i antalet ni skall leverera. Sen lägger ni en till beställning på antal sålda ljus minus de ni "förbeställt". 

Kan ni packa ljusen separat till varje säljare?

Vi vill hellre erbjuda er så hög förtjänst som möjligt (hos oss behåller ni alltid 50 % i vinst) istället för att lägga på extratjänster som att packa per säljare eller medskick av bärkassar vilket skulle dra ner er säljmarginal. För att underlätta för kontaktpersonen när ljusen ska fördelas ut till säljarna, kan det istället vara en god idé att bestämma en kväll när alla säljare kommer och själva plockar ihop de antal ljus man skall ha.

Vilket sätt är bäst - att ta med ljusen och sälja direkt vid dörren eller ta upp beställningar i förväg?

För er som önskar en snabbare säljprocess än att ta upp beställningar i förväg med säljkatalogen rekommenderar vi att ni tar med ljus vid försäljningstillfället och säljer direkt. Försäljning och avslut sker alltså vid ett och samma tillfälle. Många tycker det är bättre att ta upp beställningar och sen beställa när man vet exakt hur mycket man sålt. Ni väljer det sätt som ni tror passar just er klass eller ert lag bäst!

Vilken färg av herrgårdsljusen säljer bäst? Hur många av varje färg ska vi beställa vid direktförsäljning?

De vita herrgårdsljusen är vår överlägsna storsäljare! De är lika populära över hela året och står för ungefär av 80% av den totala försäljningen. Inför advent och jul är även de röda ljusen populära. Och inför påsk är det en god idé att välja en liten andel gula ljus. Ljusen i grått, silver och guld står för en mindre andel men efterfrågan är jämn över hela året. 

Förslag beställning på totalt 100 förpackningar herrgårdsljus inför advent/jul: beställ 80 st vita, 10 st röda och 10 st grå. I tillägg kan man erbjuda att ta upp beställningar på de andra färgerna för de som önskar köpa de. Detta är bara ett exempel baserat på tidigare försäljningsstatistik, naturligtvis kan det vara skillnader på efterfrågan för just er grupp. Men se dessa tips som en fingervisning för hur det ofta ser ut med efterfrågan och försäljning.

Vilken doft av doftljusen säljer bäst? Hur många av varje ska vi beställa vid direktförsäljning?

Fördelningen mellan doftljusen avseende vilken som är populärast är relativt jämn, men Lily of the valley har visat sig sälja något bättre än de andra tre som är ungefär lika populära. Doftljusen har lika stor efterfrågan över hela året.

Förslag beställning på totalt 100 st doftljus: beställ 32 st Lily of the valley, 24 st Jasmine, 22 st Blackberry och 22 st Green Tea. Detta är bara ett exempel baserat på tidigare försäljningsstatistik, naturligtvis kan det vara skillnader på efterfrågan för just er grupp. Men se dessa tips som en fingervisning för hur det ofta ser ut med efterfrågan och försäljning.

Retur av osålda ljus - hur gör vi?

Returen är alltid gratis. Här registrerar du returer samt får mer information om hur du går tillväga.

Hur paketerar vi returen?

När ni får er leverans med ljus, spara gärna någon av de stora kartongerna och några av de små innerlådorna ifall ni senare skulle behöva returnera. Ljusförpackningarna ni returnerar skall vara oskadade och skickas väl emballerade. Fyll ut kartongen med tidningar/papp eller liknande vid behov så det inte finns utrymme för ljuspaketen att ”fara omkring” i kartongen för då går de tyvärr sönder.

Betalning och faktura

Hur lång tid har vi på oss att betala fakturan? Betalningsvillkoren är 60 dagar från leverans. Behöver ni förlänga säljperioden till mer än 60 dagar - hör av er till oss så justerar vi förfallodatumet på fakturan.
Behöver vi lägga ut pengar?

Nej, ni betalar bara för produkterna ni har sålt och efter att ni har fått betalt av era ljuskunder. Fakturan har betalningsvillkor 60 dagar. Frakten är alltid gratis och vi står dessutom för returkostnaderna om ni får produkter över.

Hur mycket tjänar vi?

Ni får alltid behålla 50 % på allt ni säljer. Rakt ner i kassan. Läs mer exakt om vad ni kan tjäna här i jämförelse med hur många säljare ni är. 

Kan jag sälja privat?

Vi genomför inga privata försäljningar, endast skolklasser, lag och föreningar.

Fria returer - om vi får ljus över, vad gör vi då?

Vi står för returkostnaden. Fyll i uppgifterna i länken nedan så mejlar vi ut en retursedel tillsammans med instruktioner.

När vi fått returen till lagret skickar vi en ny faktura med avdrag för de ljus ni returnerat! Den nya fakturan har 10 dagars betalningsvillkor och börjar gälla efter att returen mottagits på vårt lager. Vid problem eller frågor om upphämtning av din retur, ring DHL på tel. 0771-345 345.

Returnera ljus här >

När måste vi senast returnera osålda ljus?

När ni är klara med försäljningen (vanligen inom 60 dagar) och har fått ljus över, hör av er till oss så förlänger vi försäljningsperioden tills dess att ni hunnit samla in och skicka tillbaka de osålda ljusen. Ingen brådska alltså, utan vi väntar in de osålda ljusen och skickar därefter ut en ny faktura med avdrag för de ljus som ni returnerat till oss. Den nya fakturan har 10 dagars betalningsvillkor och börjar gälla efter att returen mottagits på vårt lager.

Vanliga frågor om ljusen

Vad innehåller ljusen?

Alla våra ljus är certifierade med de högsta europeiska RAL-kriterierna. (Institute for quality assurance and certificates).

Herrgårdsljusen innehåll: RAL-certifierat paraffin med högsta renhet. Ljusen innehåller ej råvaror från animalier (slaktavfall) vilket stearin gör. De uppfyller därför den stora efterfrågan på helt veganska produkter.  

Doftljusen innehåll: RAL-certifierat paraffin av högsta kvalitet samt en liten del RSPO-certifierat palmvax. Palmvax tillsätts för att ge de brinnegenskaper som ett högkvalitativt doftljus ska ha. Palmvax som är RFSO-certifierat, är ansvarsfullt producerat utan att regnskogen behöver stå tillbaka för nya palmoljeplantager.

Här kan du läsa mer om ljusen och de olika certifieringarna.

Är ljusen veganska? Ja! Idag efterfrågar många veganska ljus. Vi är därför stolta över att kunna erbjuda herrgårdsljus och doftljus som baseras på testade och certifierade råvaror från icke-animaliskt ursprung.


Var tillverkas ljusen?

Våra ljus tillverkas inom EU av en av de största ljusproducenterna i Europa och som arbetar efter stor miljömedvetenhet i sin fabrik. År 2016 tilldelades de Sustainable Growth Award från Swedish Business Awards.

Vad menas med att herrgårdsljusen är handstöpta?

Vår leverantör besitter stor kunskap och lång erfarenhet inom ljustillverkning, så våra herrgårdsljus är handstöpta av högkvalitativa råvaror på traditionellt vis vilket innebär att ljusen doppas istället för att formpressas. Ljusen doppas upprepade gånger tills de når perfekt tjocklek. Rätt veke är nyckeln till väl brinnande ljus. Veken som används till våra ljus är flätad och anpassad till respektive produkt. Ljusen brinner med en klar och fin låga utan att sota eller ryka.

Är doftljusen allergitestade?

Ja, våra dofter är allergitestade enligt CLP (Classification, Labelling and Packaging). Läs mer om CLP, dofter och allergier här.

Miljö och hållbarhet

Hur arbetar ni med hållbarhet?

Vi på kirratochklart.se värnar stort om miljön. Vår ljusproducent arbetar efter stor miljömedvetenhet i sin fabrik och reducerar allt sitt avfall, och uppfyller högsta standard enligt ett fullständigt implementerat återvinningsprogram. Allt skräp sorteras och skickas för återvinning och man nyttjar miljövänlig energi från vattenkraftverk. Leveranserna till oss från fabriken sker med båt som är det mest miljövänliga transportsättet.

Vår leverantör tilldelades Sustainable Growth Award från Swedish Business Awards år 2016  med motiveringen att "de exemplifierar ett företag med en balanserad och hållbar utveckling: genom en lönsam omsättningsökning, för att de på ett väsentligt sätt bidrar till regionens utveckling, och för genomförande av initiativ som bidrar till att minska klimatpåverkan i Östersjöregionen".

Vi använder förpackningar av papp och glasbehållarna till våra doftljus går att återvinna eller att återanvända. Om vi mottar skadade ljusförpackningar i retur så kastar vi inte ljusen, utan packar om dem i nya förpackningar. Våra leveranser sker med miljöcertifierade distributörer, företag som tar miljöfrågorna på största allvar. Våra säljkataloger och andra trycksaker är tryckta på Svanenmärkt papper och produceras hos tryckerier som arbetar efter miljömedvetna produktionsprocesser och där de klimatkompenserar våra tryckuppdrag. Vi följer tillämpad miljölagstiftning och föreskrifter liksom övriga miljökrav som företaget berörs av.

Vilka certifieringar har ljusen?

Alla våra ljus är certifierade enligt de högsta europeiska kriterierna som RAL Gütezeichen ställer. Detta betyder att våra råvaror är certifierade, att ljusen är testade så att de ska brinna rent utan att rinna och att råvarorna inte ska ha någon negativ påverkan på människors hälsa. Det garanterar också att man använder produktionsmetoder i enlighet med miljövänliga villkor och standarder. RAL Gütezeichen utför årligen kontroller hos vår tillverkare.

Våra doftljus är även RSPO-certifierade. Organisationen RSPO arbetar med certifiering av palmolja. Palmolja som är RSPO-certifierad är ansvarsfullt producerad och framtagen utan att regnskogen behöver stå tillbaka för nya palmoljeplantager. Bakom denna hållbarhetscertifiering står bland andra WWF.

Läs gärna mer här >

Jag har en annan fråga

Hittar du inte svaret på din fråga?

Ring oss gärna på 020-10 00 32 eller mejla info@kirratochklart.se så hjälper vi dig! Du kan också chatta med oss direkt här på sajten under våra öppettider måndag till fredag kl. 9-17.

{{'splash_bottom_part1' | translation}} {{'splash_bottom_part2' | translation}} {{'splash_bottom_part3' | translation}}