Här ger vi svar på de vanligaste frågorna som vi brukar få om hur det går till att sälja ljus för laget eller klassen.
Finns det någonting annat som du undrar över, tveka inte att höra av dig till oss!
Vanliga frågor & svar
Uppstart
Börja gärna med att beställa ett gratis infopaket - helt utan förbindelser. Paketet innehåller all information ni behöver om hur det fungerar att sälja samt prov på våra fina ljus. Beställ gratis infopaket
När ni bestämt er för att sälja ljus startar ni försäljningen genom att registrera gruppen här under Starta försäljning Det är enkelt och helt kostnadsfritt. Gruppen får direkt tillgång till en egen webbshop inklusive ett smidigt digitalt verktyg (Mina sidor) där ni administrerar försäljningen. Beställ hem säljkataloger i samband med registrering om ni även önskar sälja med kataloger.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur ni kommer i gång med Mina sidor.
Nej, ni betalar bara för produkterna ni har sålt och efter att ni har fått betalt av era köpare. Fakturan har betalningsvillkor 60 dagar.
Ni får alltid behålla 50 % i förtjänst på allt ni säljer. Ni tjänar 70 kr per såld produkt.
Produkterna som ni beställer kommer sen på en faktura som är på beställda produkter x inköpspris. Mellanskillnaden (50%) är er förtjänst och den behåller ni direkt.
Använd gärna vår vinstkalkylator för att se hur mycket just er grupp kan tjäna.
Du som representerar en klass, ett idrottslag eller en förening kan beställa ett gratis infopaket från oss, helt utan förbindelse. Paketet innehåller prov på våra ljus samt information och allt ni behöver veta om hur det fungerar att sälja ljus genom Kirrat och Klart. Beställ ett gratis infopaket här
Kontaktpersonen (=gruppadministratör) blir ansvarig för gruppen som ska sälja våra produkter och kommer vara den som har all kontakt med Kirrat och Klart och har hand om gruppens beställningar, leveranser och faktura.
Kontaktpersonen registrerar gruppen (=starta försäljning) och ser sen till att alla säljare bjuds in och får tillgång till sin webbshop, samt är den som slutför gruppens slutbeställning när ni är klara.
Kontaktpersonen behöver vara minst 18 år, inte vara belastad med betalningsanmärkningar och acceptera att en kreditkontroll tas. Observera att kreditkontrollen inte registreras hos UC eller annat företag och påverkar inte kontaktpersonen privat, såsom vid ansökan om lån etc.
Ni bestämmer själva hur länge just er försäljning ska pågå. Vi rekommenderar en säljperiod på ca 3-4 veckor. Ni kan själva ställa in, justera och hantera er säljperiod under Mina sidor.
Vi genomför inga privata försäljningar, endast för skolklasser, idrottslag och föreningar.
Försäljning
När ni bestämt er för att sälja med Kirrat och Klart startar ni försäljningen genom att registrera gruppen under Starta försäljning. Det är enkelt och helt kostnadsfritt. Ni får direkt tillgång till en egen webbshop inklusive ett smidigt digitalt verktyg "Mina sidor" där ni administrerar försäljningen. Om ni vill beställer ni också hem säljkataloger till gruppen.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur ni kommer i gång.
Vi tjänar alltid 50% av allt ni säljer för. Ni säljer ljusen för 140 kr och behåller 70 kr i förtjänst. Använd gärna vår vinstkalkylator för att räkna ut hur mycket ni kan tjäna ihop.
Allt kring försäljningen sköter ni under ”Mina sidor”. Här delar ni er webbshop och administrerar försäljningen. Ni kan sälja med webbshop, säljkataloger eller "Sälj direkt". Här kan du läsa mer om hur det fungerar att sälja med Kirrat och Klart.
Sälj direkt, och/eller med katalog och webbshop
Ni kan sälja ljus genom att beställa hem de i förväg och sälja direkt vid dörren = direktbeställning, och/eller sälja med webbshopen och säljkatalogerna och sen lägga en beställning på just de antal som ni har sålt = slutbeställning. Alla beställningar görs under Mina sidor.
Det enklaste och snabbaste sättet för att nå ut till många är att dela den egna webbshopen via sociala medier som facebook och instagram, eller att dela en länk via messenger, mejl och sms. Köpare lägger sin beställning enkelt direkt via webbshopen.
Många kompletterar försäljningen via webbshopen med att sälja till grannar, vänner och kollegor till föräldrarna genom att visa upp säljkatalogen.
Ni bestämmer själva vilken säljmetod som passar just er grupp bäst.
Presentera dig och berätta vilken klass, förening eller vilket lag du kommer ifrån. Berätta också vad ni jobbar ihop pengar till, till exempel en klassresa, en cup eller ett träningsläger. Berätta att de som köper ljus genom er är med och ser till att alla i laget eller klassen kan följa med på den gemensamma upplevelsen. Man stödjer alltså en god sak om man köper ljus av er!
Om ni är ute och säljer/knackar dörr med produkterna i handen - Visa produkterna om ni har med er de, och visa säljkatalogen och berätta om produkterna. Vem kan säga nej till en trevlig förpackning med högkvalitativa ljus? Till advent brukar de flesta hushåll behöva ljus till adventsljusstaken. Ljusen är också en utmärkt present som passar alla och för alla tillfällen och högtider under året:
- Födelsedagar och andra bemärkelsedagar som t.ex. Mors dag
- Gå-bort-present till middagsbjudningar eller glöggkvällen
- Till pedagogerna på skolavslutningen
- Dop, bröllop, student, påsk, midsommar, jul och nyår
- Till middagsmyset eller som stämningshöjare en kulig höstkväll.
I samband med att administratören/kontaktpersonen skickar iväg gruppens slutbeställning stängs gruppens publika webbshop(ar). Om det kommer in fler önskemål på beställningar av ljus efter att ni har skickat in er slutbeställning kan administratören/kontaktpersonen skicka iväg en en "efterbeställning" på Mina sidor. Tänk på att samla ihop alla efterbeställningar till en gemensam beställning. Er efterbeställningen är också fraktfri. Vill ni göra fler efterbeställningar utgår en fraktavgift om 150 kr om beställningen innehåller färre en 20 paket. Önskar ni öppna upp webbshopen igen för säljare och köpare gör administratören detta under Mina sidor. Webbshopen blir omedelbart aktiv igen och det går även att lägga in nya beställningar manuellt per säljare. När ni är klara lägger ni en ny slutbeställning.
Behöver ni fler säljkataloger kan ni enkelt beställa dem på "Mina sidor" utan kostnad. Ni kan även kontakta oss på telefon 020-10 00 32 eller via mejl info@kirratochklart.se
Har ni beställningar upptagna i säljkataloger får säljarna först lägga in dessa manuellt på Mina sidor, alternativt kan kontaktpersonen göra det.
Alla beställningar ni registrerat själva manuellt under Mina sidor, samt de beställningar som lagts in via er webbshop sammanställs sen automatiskt under Mina sidor och kontaktpersonen skickar sen in gruppens totala beställning (= slutbeställning) till oss på Kirrat och Klart.
Inloggningslänk till Mina sidor får man som kontaktperson på mejl vid registreringen av gruppen och säljarna bjuds därefter in av kontaktpersonen och får då en anslutningslänk till Mina sidor där de också får tillgång till den egna webbshopen.
Självklart kan vi på Kirrat och klart också hjälpa till med er beställning! Kontakta oss på telefon 020-10 00 32 eller mejla info@kirratochklart.se
Ja kvitto att skriva ut och fylla i finns att ladda ner på sidan Ladda ner säljmaterial
Ja, det går bra att sälja direkt till företag. Kvitto finns att ladda ner och skriva ut på sidan Ladda ner säljmaterial. Företag kan dock inte dra av momsen vid köp eftersom produkterna säljs av en klass eller ett idrottslag som vanligen inte är momsregistrerad hos Skatteverket. Däremot är hela varuvärdet avdragsgillt, det vill säga hela inköpspriset för produkterna.
Ja, minsta beställning är 20 förpackningar ljus.
Leverans
Frakten på er gemensamma gruppbeställning är alltid gratis. Frakten för säljkataloger är självklart också gratis.
En efterbeställning per försäljning skickas fraktfritt (oavsett beställt antal). Fler efterbeställningar (nr 2 eller fler) skickas fraktfritt om antalet är minst 20 förpackningar. Vid efterbeställningar med färre än 20 förpackningar tillkommer en fraktkostnad om 150 kr.
Er beställning skickas oftast från oss dagen efter (vardagar) ni lagt er beställning. Leveranstiden är normalt sett ca 4–8 arbetsdagar beroende på hur ofta fraktbolaget Bring eller DHL levererar på just ditt postnummer. Leveranstiden kan också variera under säsong beroende på belastningen hos Bring och DHL.
Hur ofta Bring och DHL kör ut varierar beroende på vart i landet du bor, allt från 1 gång/vecka på små orter upp till 7 dagar i veckan i storstäderna. För att ta reda på innan hur ofta och när de kör ut till just ditt postnummer, kontakta de direkt (du ser i din leveransbekräftelse vilket fraktbolag din order levereras med):
Bring (till privatadresser kvällar och helg): 08-120 245 24 eller gå in på https://www.bring.se/privat/kundservice för att chatta eller skicka meddelande.
DHL (till skola eller företagsadresser dagtid vardagar): 0771-345 345 eller gå in på https://www.dhl.com/se-sv/home/kundtjanst.html för att chatta eller skicka meddelande.
Leveranstiden för säljkatalogerna är ca 2-4 dagar. Observera att katalogerna skickas till er separat med post, och ljusen skickas med Bring eller DHL.
Säljkataloger
Säljkatalogerna levereras direkt till din brevlåda, vid större mängd och skrymmande brev kan leveransen komma att gå till ditt närmaste ombud.
Ljus
Mindre paket (max 20 kg) hämtas ut hos närmaste Bring-ombud. Bring aviserar med sms när ditt paket finns att hämta.
Större försändelser levereras direkt till adressen du angett som leveransadress.
Leverans till privatadress: Du kommer få en sms-avisering av Bring där de ber dig välja en dag och ett tidsintervall för leveransen. Vilket postnummer du bor på avgör vilka tidsintervaller som finns att välja emellan (beroende på vart du bor kan alternativen vara både vardagar, kvällar eller helg). Hur ofta Bring kör ut varierar beroende på vart i landet du bor, allt från 1 gång/vecka på små orter upp till 7 dagar i veckan i storstäderna.
På leveransdagen kan du sen följa din leverans i realtid i Brings gränssnitt online (du får ett sms med en länk) och du kan också ange eventuell portkod eller annan information till chauffören. Någon måste vara hemma för att ta emot leveransen.
För att ta reda på innan hur ofta och när Bring kör ut till just ditt postnummer eller om du har andra frågor om din leverans, kontakta Bring på 08-12024524 eller gå in på https://www.bring.se/privat/kundservice för att chatta eller skicka meddelande. Ha ditt kollinummer eller sändningsnummer redo.
Du kan också hämta försändelsen på din närmaste Bring-terminal om du skulle föredra det.
Leverans till skola eller företag: Leveranser till skolor eller företagsadresser sker med DHL dagtid vardagar. Du kan följa din leverans via länken i din leveransbekräftelse som kommer på mejl. Om du har frågor kring din leverans med DHL ring 0771-345345 eller gå in på https://www.dhl.com/se-sv/home/kundtjanst.html för kontakt eller spårning. Ha ditt kollinummer eller sändningsnummer redo.
Har ni ljus kvar från en tidigare lagd direktbeställning och behöver dra av/kvitta dessa mot er slutbeställning?
Gör så här:
Gör en slutbeställning som vanligt på Mina sidor men skriv i kommentarsfältet till oss (innan ni klickar på "skicka beställning") att ni har produkter från en direktbeställning som skall dras av i leveransen på er slutbeställning. Ange antal produkter av varje sort som ska dras av (t.ex. "4 st vita kronljus"). Då justerar vi antalet i er order manuellt innan den går iväg för plock. Detta påverkar inte er redovisning på Mina sidor utan antalet justeras bara i själva leveransen.
Vi vill hellre erbjuda er så hög förtjänst som möjligt (hos oss behåller ni alltid 50 % i vinst) istället för att lägga på extratjänster som att packa per säljare eller medskick av bärkassar vilket skulle dra ner er säljmarginal. För att underlätta för kontaktpersonen när produkterna ska fördelas ut till säljarna, kan det istället vara en god idé att bestämma en kväll när alla säljare kommer och själva plockar ihop de antal ljus man skall ha. Ni prickar enkelt av varje säljares sålda produkter mot "plocksedeln" som finns att ladda ner på Mina sidor.
När er beställning skickas vårt lager får ni ett mejl med kollinummer och en länk för spårning av leveransen. Ni kan då följa leveransen hela vägen.
Bring (leverans till privatadresser kväll/helg): Vid frågor kontakta Bring, ring 08-12024524 eller gå till https://www.bring.se/privat/kundservice/kontakta-oss för att chatta med kundtjänst.
DHL (leverans till skolor och företagsadresser dagtid vardagar): Vid frågor kontakta DHL, ring 0771-345 345 eller gå in på https://www.dhl.com/se-sv/home/kundtjanst.html för att chatta med kundtjänst.
Kontrollera din leverans när du tar emot den. Om du upptäcker att emballaget eller att innehållet är skadat redan vid mottagandet, ta bilder på försändelsen så att vi kan ta detta vidare med transportören. Har några av produkter blivit skadade i transporten kontaktar du oss på info@kirratochklart.se så hjälper vi dig direkt.
Var försiktig när du sprättar upp innerkartongerna till ljusen, använd inte kniv för att inte riskera att skada innehållet.
Kontrollera alltid levererade produkter mot följesedeln INNAN du delar ut produkterna till säljarna. Om något inte skulle stämma kontaktar du oss direkt genom att ringa 020-10 00 32 eller mejla till info@kirratochklart.se så hjälper vi dig!
Betalning och faktura
Fakturan skickas ut med e-post till gruppens kontaktperson, efter att ni fått leveransen av produkterna ni beställt (fakturan mejlas ut vanligen inom 1-2 veckor).
Betalningsvillkoren är 60 dagar från leverans. Behöver ni förlänga säljperioden till mer än 60 dagar - hör av er till oss så justerar vi förfallodatumet på fakturan.
Vinsten är enkel att räkna ut, då den alltid är 50% av summan som ni sålt för. Har ni t.ex. sålt för totalt 20.000 kr blir er vinst 10.000 kr. Säljer ni genom att ta upp beställningar med webbshop eller kataloger kan ni hela tiden följa er försäljning och se hur mycket ni hittills tjänat in i vinst under Mina sidor.
När ni är helt klara och alla har betalat in sin del av försäljning till kontaktpersonen betalar kontaktpersonen fakturan inom 60 dagar. Fakturan är på 50% av orderbeloppet och resterande 50% dvs hälften behåller ni, detta blir er vinst och den får ni alltså behålla direkt!
Returer
Full returrätt på ljus gäller inom 60 dagar (innan fakturan förfaller) och returen är fraktfri. Observera att ljusen samt förpackningarna måste vara i oskadat nyskick för att accepteras i retur. Osålda produkter samlas ihop till EN retur vid ETT returtillfälle.
På Mina sidor registrerar gruppens administratör returen under meny "Gör en retur". Följ sen vidare instruktioner som skickas ut med mejl.
Er retur måste registreras inom 60 dagar (innan fakturan förfaller). Vi väntar sen in returen och skickar därefter ut en ny faktura med avdrag för de produkter som ni returnerat till oss. Den nya fakturan har 10 dagars betalningsvillkor och börjar gälla efter att returen mottagits på vårt lager.
När ni får er leverans från oss, spara någon av de stora kartongerna och några av de små innerlådorna ifall ni senare skulle behöva returnera ljus. Förpackningarna och ljusen skall vara i helt oskadat nyskick för att de skall accepteras i retur. Samtliga varor skall skickas väl emballerade. Skär mer ytteremballaget till lämplig storlek, och fyll ut kartongen med tidningar/papp eller liknande vid behov så det inte finns utrymme för ljuspaketen att ”fara omkring” i kartongen för då är det tyvärr stor risk att de går sönder.
Beroende på returens storlek kommer två olika fraktsätt att användas:
- Mindre returer under 70 kg – lämnas in till Bring servicepoint (max 20 kg/kolli, totalt max 70 kg)
Stora returer över 70 kg – hämtas av DHL
Mina sidor – För dig som kontaktperson
Kontaktpersonen (=gruppadministratören) registrerar gruppen som ska sälja på kirratochklart.se under Starta försäljning Kontaktpersonen anger gruppens uppgifter samt sina kontaktuppgifter.
Vi skapar direkt upp gruppens egna Mina sidor som är ert digitala verktyg som gör er administration smidig och enkel. Ett e-mail med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter skickas ut till kontaktpersonen. Nu kan kontaktpersonen skicka ut gruppens registreringslänk till alla säljare som då får tillgång en personlig webbshop.
Säljarna klickar sen på registreringslänken de fått och registrerar sig med namn, e-postadress och mobilnummer. Nu får de direkt tillgång till Mina sidor och den egna webbshopen. Ett mejl med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter mejlas också direkt ut till säljaren så den enkelt kan logga in igen närsomhelst. Administratören kan också lägga till säljare manuellt på Mina sidor.
Ja, när du skickat iväg gruppens slutbeställning finns möjlighet att ladda ner och skriva ut en plocklista där du enkelt kan se hur mycket varje säljare ska ha av varje ljussort. Förutom plocklistan får du också i samma utskrift med följesedlar per säljare där de kan se alla sina köpare och vad de har beställt.
Mina sidor – För dig som säljare
Du som säljare i klassen/laget/gruppen kommer få en registreringslänk på mejl från er kontaktperson (admin).
Sen klickar du bara på registreringslänken och registrerar dig med namn, e-postadress och mobilnummer. Nu får du direkt tillgång till Mina sidor och den egna webbshopen. Ett mejl med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter mejlas också direkt ut till dig så att du enkelt kan logga in igen närsomhelst.
För att logga in på Mina sidor klickar du på inloggningslänken som du fick på mejl när du registrerat dig. Klicka på länken så kommer du direkt till inloggningssidan där du loggar in med de inloggningsuppgifter du fått i samma mejl (din- epostadress samt lösenord). Lösenordet kan du välja att byta ut till ett eget sen om du vill. Du ändrar det enkelt under Mina sidor.
Du kan också logga in på Mina sidor via kirratochklart.se/minasidor
Ja självklart kan du sköta allt som har med din försäljning att göra både på datorn, surfplattan och mobilen.
Er kontaktperson lägger in slutdatum (sista dag att sälja) och försäljningsmål på Mina sidor.
Ja vi har tagit fram en komplett guide om Mina sidor och hur allt fungerar för dig som säljare när ni ska sälja ljus. Guiden hittar du här.
Behöver du hjälp med Mina sidor eller har frågor om allt som rör er försäljning kontaktar du gruppens kontaktperson/administratör. Uppgiften till kontaktpersonen finner du i mejlet du har fått om att registrera dig som säljare på Mina sidor.
Vanliga frågor om ljusen
Kronljusen: 100% stearin, miljömärkt med Svanen och certifierat enligt RAL.
Herrgårdsljusen: RAL-certifierat paraffin med högsta renhet. Ljusen innehåller ej råvaror från animalier (slaktavfall) vilket stearin gör. De uppfyller därför den stora efterfrågan på helt veganska produkter.
Doftljusen: Dofterna Cotton, Apple & Cinnamon, Berry Blossom och Sandalwood & Patchpouli är baserad på rapsvax. Övriga dofter är baserade på palmvax.
Palmvaxet som används är RFSO-certifierat vilket innebär att det är ansvarsfullt producerat utan att regnskogen behöver stå tillbaka för nya palmoljeplantager. Alla våra ljus är certifierade med de högsta europeiska RAL-kriterierna. (Institute for quality assurance and certificates). Läs gärna mer här >
Herrgårdsljus
Längd: ca 35 cm
Diameter: ca 2,4 cm i botten (då de är handstöpta kan det variera något)
Kronljus
Längd: 20 cm
Diameter: 2,4 cm
Doftljus
Höjd: ca 8 cm
Diameter: 7,4 cm
Idag efterfrågar många veganska ljus. Vi är därför glada över att kunna erbjuda herrgårdsljus och doftljus som baseras på testade och certifierade råvaror från icke-animaliskt ursprung. Kronljusen är ej veganska då de är tillverkade av stearin.
De handstöpta herrgårdsljusen sitter ihop i par om 2 och 2 och du behöver klippa isär de genom att kapa av veken som sammanbinder de. Trimma veken så att den inte blir längre än 1 cm för att ljuset inte ska riskera att rinna. Trimma veken till ca 1 cm på samtliga ljus, dvs även kronljus och doftljus. Veken trimmas även innan du tänder ljuset igen. Läs mer om säkerhet och hantering av ljus här >
Vår leverantör besitter stor kunskap och lång erfarenhet inom ljustillverkning, så våra herrgårdsljus är handstöpta av högkvalitativa råvaror på traditionellt vis vilket innebär att ljusen doppas istället för att formpressas. Ljusen doppas upprepade gånger tills de når perfekt tjocklek. Denna metod kallas handstöpning. När man stöper ljus så blir det lager på lager som och slutresultatet blir att det ena ljuset är inte det riktigt det andra likt och man får ett mer levande ljus.
Rätt veke är nyckeln till väl brinnande ljus. Veken som används till våra ljus är av bomull och flätad och anpassad till respektive produkt. Ljusen brinner med en klar och fin låga utan att sota eller ryka.
De färgade ljusen är doppade i respektive färg, ej genomfärgade.
Tips för att dina ljus ska brinna jämnt, fint och säkert hittar du på denna sida med information om säkerhet och hantering >
Våra ljus tillverkas i Sverige, Portugal och Lettland.
De vita herrgårdsljusen är vår storsäljare nummer 1! Utöver det är fördelningen ganska jämn men varierar lite över årstiderna. Kontakta oss gärna om ni vill ha hjälp med fördelning av ljus vid direktförsäljning.
Till och från kommer vi göra förändringar i sortimentet, och när vissa ljus är utgående produkter har vi valt att stryka de ur säljkatalogerna. Däremot går det bra att sälja dessa produkter via era webbshoppar där de kommer vara beställbara så länge lagret räcker. Ni kan även beställa hem de och sälja med "sälj direkt". Välkommen att kontakta oss om ni har några frågor eller funderingar kring vårt sortiment!
Jag har en annan fråga
Ring oss gärna på 020-10 00 32 eller mejla info@kirratochklart.se så hjälper vi dig! Du kan också chatta med oss direkt här på sajten under våra öppettider måndag till torsdag kl. 9-16 och fredag kl. 9-15.