Lättsålda produkterAlltid 50 % i vinstFri frakt & fri returLättsålt - 50 % i vinst - Fri frakt & fri retur

Vanliga frågor & svar

Här ger vi svar på de vanligaste frågorna som vi brukar få om hur det går till att sälja ljus och kaffe för laget eller klassen.
Finns det någonting annat som du undrar över, tveka inte att höra av dig till oss!

Uppstart

Hur gör vi för att komma i gång?

Börja gärna med att beställa ett gratis infopaket - helt utan förbindelser. Paketet innehåller all information ni behöver om hur det fungerar att sälja samt prov på våra fina ljus. Beställ gratis infopaket

 
När ni bestämt er för att sälja ljus startar ni försäljningen genom att registrera gruppen här under Starta försäljning Det är enkelt och helt kostnadsfritt. Gruppen får direkt tillgång till en egen webbshop inklusive ett smidigt digitalt verktyg (Mina sidor) där ni administrerar försäljningen. Beställ hem säljkataloger i samband med registrering om ni även önskar sälja med kataloger.  Vill ni sälja ljus eller kaffe direkt utan kataloger och webbshop - hoppa bara över att beställa säljkatalogerna i samband med registrering.


Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur ni kommer i gång med Mina sidor.

Behöver vi lägga ut pengar?

Nej, ni betalar bara för produkterna ni har sålt och efter att ni har fått betalt av era köpare. Fakturan har betalningsvillkor 60 dagar.

Hur mycket tjänar vi?

Ni får alltid behålla 50 % i förtjänst på allt ni säljer.

Använd gärna vår vinstkalkylator för att se hur mycket just er grupp kan tjäna 


Förtjänsten per såld produkt:
Herrgårdsljus vit, grå, röd: 60 kr per såld förpackning (inköpspris 60 kr)
Kronljus: 60 kr per såld förpackning (inköpspris 60 kr)
Doftljus: 60 kr per sålt ljus (inköpspris 60 kr)
Kaffe: 60 kr per sålt kaffepaket (inköpspris 60 kr)


Produkterna som ni beställer kommer sen på en faktura som är på beställda produkter x inköpspris. Mellanskillnaden (50%) är er förtjänst och den behåller ni direkt.

Vad är ett infopaket och vad ingår?

Du som representerar en klass, ett idrottslag eller en förening kan beställa ett gratis infopaket från oss, helt utan förbindelse. Paketet innehåller prov på våra ljus (ej prov på kaffe) samt information och allt ni behöver veta om hur det fungerar att sälja ljus och kaffe genom Kirrat och Klart. Beställ ett gratis infopaket här

Vad innebär det att vara kontaktperson?

Kontaktpersonen (=gruppadministratör) blir ansvarig för gruppen som ska sälja våra produkter och kommer vara den som har all kontakt med Kirrat och Klart och har hand om gruppens beställningar, leveranser och faktura.

 
Kontaktpersonen registrerar gruppen (=starta försäljning) och ser sen till att alla säljare bjuds in och får tillgång till sin webbshop, samt är den som slutför gruppens slutbeställning när ni är klara.


Kontaktpersonen behöver vara minst 18 år, inte vara belastad med betalningsanmärkningar och acceptera att en kreditkontroll tas. Observera att kreditkontrollen inte registreras hos UC eller annat företag och påverkar inte kontaktpersonen privat, såsom vid ansökan om lån etc.

Kan man ha flera shoppar/mina sidor igång för t.ex. olika klasser om man har fler barn? Ja det går bra att vara administratör och kontaktperson för flera grupper samtidigt. Du registrerar dig två gånger med samma mejladress, och sen väljer du vilken shop du vill administrera i rullisten uppe till höger eller på listan under rubriken.
Hur länge säljer man?

Ni bestämmer själva hur länge just er försäljning ska pågå. Vi rekommenderar en säljperiod på ca 3-4 veckor. Ni kan själva ställa in, justera och hantera er säljperiod under Mina sidor.

Kan man sälja era produkter som privatperson?

Vi genomför inga privata försäljningar, endast för skolklasser, idrottslag och föreningar.

Försäljning

Hur startar man själva försäljningen?

När ni bestämt er för att sälja med Kirrat och Klart startar ni försäljningen genom att registrera gruppen under Starta försäljning. Det är enkelt och helt kostnadsfritt. Ni får direkt tillgång till en egen webbshop inklusive ett smidigt digitalt verktyg (Mina sidor) där ni administrerar försäljningen. Om ni vill beställer ni också hem säljkataloger till gruppen.

Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur ni kommer i gång.

 

Hur säljer vi ljusen och kaffet? Allt kring försäljningen sköter ni under ”Mina sidor”. Kaffet och ljusen säljs med webbshop, säljkataloger eller "Sälj direkt". Här kan du läsa mer om hur det fungerar att sälja med Kirrat och Klart.
Vilket är bästa sättet att sälja på?
Sälj direkt, och/eller med katalog och webbshop


Ni kan sälja ljus och kaffe genom att beställa hem de i förväg och sälja direkt vid dörren = direktbeställning, och/eller sälja med webbshopen och säljkatalogerna och sen lägga en beställning på just de antal som ni har sålt = slutbeställning. Alla beställningar görs under Mina sidor.

Det enklaste och snabbaste sättet för att nå ut till många är att dela den egna webbshopen via sociala medier som facebook och instagram, eller att dela en länk via messenger, mejl och sms. Köpare lägger sin beställning enkelt direkt via webbshopen.

Många kompletterar försäljningen via webbshopen med att sälja till grannar, vänner och kollegor till föräldrarna genom att visa upp ljusen med hjälp av säljkatalogen.

De som föredrar en snabbare säljprocess kan i stället beställa hem ljusen och/eller kaffet i förväg genom att lägga en direktbeställning på det antal ljus man tror sig kunna sälja. Försäljning och avslut sker alltså vid ett och samma tillfälle. Får ni osålda produkter över returnerar ni dessa kostnadsfritt.

Ni bestämmer själva vilken säljmetod som passar just er grupp bäst.
 
Vad är försäljningspriset för ljusen och kaffet?
Samtliga produkter säljer ni för 120 kr per förpackning 

(utgående ljus i guld och silver har försäljningspris 150 kr)
 
Vilka försäljningsargument är bra att använda vid "sälj direkt"?

Presentera dig och berätta vilken klass, förening eller vilket lag du kommer ifrån. Berätta också vad ni jobbar ihop pengar till, till exempel en klassresa, en cup eller ett träningsläger. Berätta att de som köper ljus eller kaffe genom er är med och ser till att alla i laget eller klassen kan följa med på den gemensamma upplevelsen. Man stödjer alltså en god sak om man köper ljus eller kaffe av er!

Om ni är ute och säljer/knackar dörr med produkterna i handen - Visa produkterna om ni har med er de, och visa säljkatalogen och berätta om produkterna. Vem kan säga nej till en trevlig förpackning med högkvalitativa ljus eller svenskt delikatesskaffe? Alla hushåll dricker kaffe och till advent brukar de flesta hushåll behöva ljus till adventsljusstaken. Ljusen och kaffet är också en utmärkt present som passar alla och för alla tillfällen och högtider under året:

- Födelsedagar och andra bemärkelsedagar som t.ex. Mors dag
- Gå-bort-present till middagsbjudningar eller glöggkvällen
- Till pedagogerna på skolavslutningen
- Dop, bröllop, student, påsk, midsommar, jul och nyår
- Till middagsmyset eller som stämningshöjare en kulig höstkväll.
Hur gör vi om någon vill beställa efter att vi lagt vår slutbeställning? I samband med att administratören/kontaktpersonen skickar iväg gruppens slutbeställning stängs gruppens publika webbshop(ar). Om det kommer in fler önskemål på beställningar av ljus eller kaffe efter att ni har skickat in er slutbeställning kan administratören/kontaktpersonen skicka iväg en en "efterbeställning" på Mina sidor. Tänk på att samla ihop alla efterbeställningar till en gemensam beställning. Er efterbeställningen är också fraktfri. Vill ni göra fler efterbeställningar utgår en fraktavgift om 150 kr om beställningen innehåller färre en 20 paket. Önskar ni öppna upp webbshopen igen för säljare och köpare gör administratören detta under Mina sidor. Webbshopen blir omedelbart aktiv igen och det går även att lägga in nya beställningar manuellt per säljare. När ni är klara lägger ni en ny slutbeställning.
Hur får vi fler säljkataloger? Behöver ni fler säljkataloger kan ni enkelt beställa dem på Mina sidor utan kostnad. Ni kan även kontakta oss på telefon 020-10 00 32 eller via mejl info@kirratochklart.se 

Hur ska vi sammanställa vår försäljning och hur skickas beställningen in?

Har ni beställningar upptagna i säljkataloger får säljarna först lägga in dessa manuellt på Mina sidor, alternativt kan kontaktpersonen göra det.

Alla beställningar ni registrerat själva manuellt under Mina sidor, samt de beställningar som lagts in via er webbshop sammanställs sen automatiskt under Mina sidor och kontaktpersonen skickar sen in gruppens totala beställning (= slutbeställning) till oss på Kirrat och Klart. 

Inloggningslänk till Mina sidor får man som kontaktperson på mejl vid registreringen av gruppen och säljarna bjuds därefter in av kontaktpersonen och får då en anslutningslänk till Mina sidor där de också får tillgång till den egna webbshopen. 

Självklart kan vi på Kirrat och klart också hjälpa till med er beställning! Kontakta oss på telefon 020-10 00 32 eller mejla info@kirratochklart.se
 
Kan kunder som köpt ljus och av oss få ett kvitto om de vill? Ja kvitto att skriva ut och fylla i finns att ladda ner på sidan Ladda ner säljmaterial
Kan man sälja till företag?
Ja, det går bra att sälja direkt till företag. Kvitto finns att ladda ner och skriva ut på sidan Ladda ner säljmaterial. Företag kan dock inte dra av momsen vid köp eftersom produkterna säljs av en klass eller ett idrottslag som vanligen inte är momsregistrerad hos Skatteverket. Däremot är hela varuvärdet avdragsgillt, det vill säga hela inköpspriset för produkterna.
 
Finns det någon gräns för minimiorder på antal ljus eller kaffe man kan beställa? Ja, minsta beställning är 20 förpackningar. 

Leverans

Är frakten gratis?

Frakten på er gemensamma gruppbeställning är alltid gratis. Frakten för säljkataloger är självklart också gratis.

En efterbeställning per försäljning skickas fraktfritt (oavsett beställt antal). Fler efterbeställningar (nr 2 eller fler) skickas fraktfritt om antalet är minst 20 förpackningar. Vid efterbeställningar med färre än 20 förpackningar tillkommer en fraktkostnad om 150 kr.

Hur lång leveranstid är det?

Er beställning skickas oftast från oss senast dagen efter (vardagar) ni lagt er beställning. Leveranstiden är normalt sett ca 4–8 arbetsdagar beroende på hur ofta fraktbolaget Bring levererar på just ditt postnummer. Leveranstiden kan också variera under säsong beroende på belastningen hos Bring.

Hur ofta Bring kör ut varierar beroende på vart i landet du bor, allt från 1 gång/vecka på små orter upp till 7 dagar i veckan i storstäderna. För att ta reda på innan hur ofta och när Bring kör ut till just ditt postnummer, kontakta Bring på 08-12024524 eller gå in på https://www.bring.se/privat/kundservice för att chatta eller skicka meddelande.

Leveranstiden för säljkatalogerna är ca 2-4 dagar. Observera att katalogerna skickas till er separat med post, och ljusen/kaffet skickas med Bring.

Hur får jag min leverans?

Säljkataloger
Säljkatalogerna levereras direkt till din brevlåda, vid större mängd och skrymmande brev kan leveransen komma att gå till ditt närmaste ombud.

Ljus och kaffe
Mindre paket (max 20 kg) hämtas ut hos närmaste Bring-ombud. Bring aviserar med sms när ditt paket finns att hämta.

Större försändelser levereras direkt till adressen du angett som leveransadress. Du kommer få en sms-avisering av Bring där de ber dig välja en dag och ett tidsintervall för leveransen. Vilket postnummer du bor på avgör vilka tidsintervaller som finns att välja emellan (beroende på vart du bor kan alternativen vara både vardagar, kvällar eller helg). Hur ofta Bring kör ut varierar beroende på vart i landet du bor, allt från 1 gång/vecka på små orter upp till 7 dagar i veckan i storstäderna. 

På leveransdagen kan du sen följa din leverans i realtid i Brings gränssnitt online (du får ett sms med en länk) och du kan också ange eventuell portkod eller annan information till chauffören. Någon måste vara hemma för att ta emot leveransen.

För att ta reda på innan hur ofta och när Bring kör ut till just ditt postnummer eller om du har andra frågor om din leverans, kontakta Bring på 08-12024524 eller gå in på https://www.bring.se/privat/kundservice för att chatta eller skicka meddelande. Ha ditt kollinummer eller sändningsnummer redo. 

Du kan också hämta försändelsen på din närmaste Bring-terminal om du skulle föredra det.

 

Hur gör vi när vi har ljus/kaffe över från en direktbeställning som vi behöver dra av/kvitta mot vår slutbeställning?
Har ni ljus eller kaffe kvar från en tidigare lagd direktbeställning och behöver dra av/kvitta dessa mot er slutbeställning gör så här:
Gör en slutbeställning som vanligt på Mina sidor men skriv i kommentarsfältet till oss (innan ni klickar på "skicka beställning") att ni har produkter från en direktbeställning som skall dras av i leveransen på er slutbeställning. Ange antal produkter av varje sort som ska dras av (t.ex. "4 st vita kronljus"). Då justerar vi antalet i er order manuellt innan den går iväg för plock. Detta påverkar inte er redovisning på Mina sidor utan antalet justeras  bara i själva leveransen.
Kan ni packa ljusen och kaffet separat till varje säljare?

Vi vill hellre erbjuda er så hög förtjänst som möjligt (hos oss behåller ni alltid 50 % i vinst) istället för att lägga på extratjänster som att packa per säljare eller medskick av bärkassar vilket skulle dra ner er säljmarginal. För att underlätta för kontaktpersonen när produkterna ska fördelas ut till säljarna, kan det istället vara en god idé att bestämma en kväll när alla säljare kommer och själva plockar ihop de antal ljus och kaffe man skall ha.

Var är vår leverans? Kan vi spåra den? När er beställning skickas vårt lager får ni ett mejl med kollinummer och en länk för spårning av leveransen. Ni kan då följa leveransen hela vägen. Vid frågor kontakta Bring, ring 08-12024524 eller gå till https://www.bring.se/privat/kundservice/kontakta-oss för att chatta med kundtjänst.
Transportskadad leverans

Kontrollera din leverans när du tar emot den. Om du upptäcker att emballaget eller att innehållet är skadat redan vid mottagandet, ta bilder på försändelsen så att vi kan ta detta vidare med transportören. Har några av produkter blivit skadade i transporten kontaktar du oss på info@kirratochklart.se så hjälper vi dig direkt.

Om leveransen inte stämmer Kontrollera alltid levererade produkter mot följesedeln INNAN du delar ut produkterna till säljarna. Om något inte skulle stämma kontaktar du oss direkt genom att ringa 020-10 00 32 eller mejla till info@kirratochklart.se så hjälper vi dig!

Betalning och faktura

När och hur får vi fakturan?

Fakturan skickas ut med e-post till gruppens kontaktperson efter att ni fått leveransen av produkterna ni beställt (vanligen inom 1-2 veckor).

Hur lång tid har vi på oss att betala fakturan? Betalningsvillkoren är 60 dagar från leverans. Behöver ni förlänga säljperioden till mer än 60 dagar - hör av er till oss så justerar vi förfallodatumet på fakturan.
Hur ser vi vår vinst och när får vi den?

Vinsten är enkel att räkna ut, då den alltid är 50% av summan som ni sålt för. Har ni t.ex. sålt för totalt 20.000 kr blir er vinst 10.000 kr. Säljer ni genom att ta upp beställningar med webbshop eller kataloger kan ni hela tiden följa er försäljning och se hur mycket ni hittills tjänat in i vinst under Mina sidor.

När ni är helt klara och alla har betalat in sin del av försäljning till kontaktpersonen betalar kontaktpersonen fakturan inom 60 dagar. Fakturan är på 50% av orderbeloppet och resterande 50% dvs hälften behåller ni, detta blir er vinst och den får ni alltså behålla direkt!

 

Returer

Gäller returrätt? Full returrätt på ljus gäller inom 60 dagar (innan fakturan förfaller) och returen är fraktfri. Observera att produkterna samt förpackningarna måste vara i oskadat nyskick för att accepteras i retur. Osålda produkter samlas ihop till EN retur vid ETT returtillfälle.

OBS! Det är ingen returrätt på kaffe då det är en färskvara
Hur registrerar vi vår retur på ljus?

Mina sidor registrerar gruppens administratör returen under menyrubriken "Gör en retur". Följ sen vidare instruktioner som skickas ut med mejl.

När måste vi senast returnera osålda produkter? Er retur måste registreras inom 60 dagar (innan fakturan förfaller). Vi väntar sen in returen och skickar därefter ut en ny faktura med avdrag för de produkter som ni returnerat till oss. Den nya fakturan har 10 dagars betalningsvillkor och börjar gälla efter att returen mottagits på vårt lager. OBS! returrätten gäller endast ljus.
Hur paketerar vi returen? När ni får er leverans från oss, spara någon av de stora kartongerna och några av de små innerlådorna ifall ni senare skulle behöva returnera ljus. Förpackningarna och ljusen skall vara i helt oskadat nyskick för att de skall accepteras i retur. Samtliga varor skall skickas väl emballerade. Skär mer ytteremballaget till lämplig storlek, och fyll ut kartongen med tidningar/papp eller liknande vid behov så det inte finns utrymme för ljuspaketen att ”fara omkring” i kartongen för då är det tyvärr stor risk att de går sönder.
Hur skickas returen?
Beroende på returens storlek kommer två olika fraktsätt att användas:

  • Mindre returer under 70 kg – lämnas in till Bring servicepoint (max 20 kg/kolli, totalt max 70 kg)
  • Stora returer över 70 kg – hämtas av DHL 

 

Mina sidor – För dig som kontaktperson

Hur får vi inloggningsuppgifter till Mina sidor?

Kontaktpersonen (=gruppadministratören) registrerar gruppen som ska sälja på kirratochklart.se under Starta försäljning Kontaktpersonen anger gruppens uppgifter samt sina kontaktuppgifter.

Vi skapar direkt upp gruppens egna Mina sidor som är ert digitala verktyg som gör er administration smidig och enkel. Ett e-mail med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter skickas ut till kontaktpersonen. Nu kan kontaktpersonen skicka ut gruppens registreringslänk till alla säljare som då får tillgång en personlig webbshop.

 
Vart och hur loggar man in på mina sidor? Ni loggar in på Mina sidor via kirratochklart.se/minasidor Ni kan också klicka på länken ni fick i bekräftelsemejlet så kommer ni direkt till inloggningssidan där ni loggar in med de inloggningsuppgifter ni fått i samma mejl (din- epostadress samt lösenord). Lösenordet kan du välja att byta ut till ett eget sen om du vill. Du ändrar det enkelt under Mina sidor.
Hur bjuder man in säljarna till Mina sidor?
Bjuda in säljare (klassen/laget/gruppen) gör kontaktpersonen/administratören genom att kopiera er unika registreringslänk som ni hittar under menyrubriken "Bjud in säljare" på Mina sidor. Länken kan kontaktpersonen sen dela eller mejla ut till hela klassen, laget eller gruppen. 

Säljarna klickar sen på registreringslänken de fått och registrerar sig med namn, e-postadress och mobilnummer. Nu får de direkt tillgång till Mina sidor och den egna webbshopen. Ett mejl med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter mejlas också direkt ut till säljaren så den enkelt kan logga in igen närsomhelst.

Administratören kan också lägga till säljare manuellt på Mina sidor. OBS! Använd inte samma e-postadress på någon säljare som den du använt till dig själv som admin!

 
Finns plocklistor att skriva ut? Ja, när du skickat iväg gruppens slutbeställning finns möjlighet att ladda ner och skriva ut en plocklista där du enkelt kan se hur mycket varje säljare ska ha av varje ljussort. Förutom plocklistan får du också i samma utskrift med följesedlar per säljare där de kan se alla sina köpare och vad de har beställt.
Finns det någon guide om Mina sidor och hur allt fungerar?
Ja vi har tagit fram en komplett guide om Mina sidor och hur allt fungerar för dig som kontaktperson och allt ni behöver veta för att administrera försäljningen. Guiden hittar du här

Mina sidor – För dig som säljare

Hur får jag som säljare i en klass/lag/grupp inloggningsuppgifter till Mina sidor?
Du som säljare i klassen/laget/gruppen kommer få en registreringslänk på mejl från er kontaktperson. 

Sen klickar du bara på registreringslänken och registrerar dig med namn, e-postadress och mobilnummer. Nu får du direkt tillgång till Mina sidor och den egna webbshopen. Ett mejl med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter mejlas också direkt ut till dig så att du enkelt kan logga in igen närsomhelst.
 
Vart och hur loggar man in på Mina sidor?
För att logga in på Mina sidor klickar du på inloggningslänken som du fick på mejl när du registrerat dig. Klicka på länken så kommer du direkt till inloggningssidan där du loggar in med de inloggningsuppgifter du fått i samma mejl (din- epostadress samt lösenord). Lösenordet kan du välja att byta ut till ett eget sen om du vill. Du ändrar det enkelt under Mina sidor.
Du kan också logga in på Mina sidor via kirratochklart.se/minasidor 
Kan jag lägga in och uppdatera min försäljning både via dator och mobil? Ja självklart kan du sköta allt som har med din försäljning att göra både på datorn, surfplattan och mobilen.
Hur vet jag vilket som är sista datum för vår försäljning? Er kontaktperson lägger in slutdatum (sista dag att sälja) och försäljningsmål på Mina sidor.
Finns det någon guide om Mina sidor och hur allt fungerar? Ja vi har tagit fram en komplett guide om Mina sidor och hur allt fungerar för dig som säljare när ni ska sälja ljus eller kaffe. Guiden hittar du här.
Om jag behöver hjälp eller har frågor vem kontaktar jag då? Behöver du hjälp med Mina sidor eller har frågor om allt som rör er försäljning kontaktar du gruppens kontaktperson/administratör. Uppgiften till kontaktpersonen finner du i mejlet du har fått om att registrera dig som säljare på Mina sidor.

Vanliga frågor om ljusen

Vad innehåller ljusen?

Kronljusen innehåll: 100% stearin, miljömärkt med Svanen och certifierat enligt RAL.

Herrgårdsljusen innehåll: RAL-certifierat paraffin med högsta renhet. Ljusen innehåller ej råvaror från animalier (slaktavfall) vilket stearin gör. De uppfyller därför den stora efterfrågan på helt veganska produkter.

Doftljusen innehåll: Doft Sandalwood & Patchpouli är baserad på rapsvax. Övriga dofter är baserade på palmvax.

Palmvaxet som används är RFSO-certifierat vilket innebär att det är ansvarsfullt producerat utan att regnskogen behöver stå tillbaka för nya palmoljeplantager.

Alla våra ljus är certifierade med de högsta europeiska RAL-kriterierna. (Institute for quality assurance and certificates). Under respektive produktsida kan du läsa mer om ljusen. Herrgårdsljus> Kronljus> Doftljus>

Vilka mått har ljusen?

Herrgårdsljus
Längd: ca 35 cm
Diameter: ca 2,4 cm i botten (då de är handstöpta kan det variera något)

Kronljus:
Längd: 20 cm
Diameter: 2,4 cm

Doftljus:
Höjd: ca 8 cm
Diameter: 7,4 cm

Är ljusen veganska? Idag efterfrågar många veganska ljus. Vi är därför glada över att kunna erbjuda herrgårdsljus och doftljus som baseras på testade och certifierade råvaror från icke-animaliskt ursprung. Kronljusen är ej veganska då de är tillverkade av stearin.


Vilken längd ska veken ha när jag klipper av den? De handstöpta herrgårdsljusen sitter ihop i par om 2 och 2 och du behöver klippa isär de genom att kapa av veken som sammanbinder de. Trimma veken så att den inte blir längre än 1 cm för att ljuset inte ska riskera att rinna. Trimma veken till ca 1 cm på samtliga ljus, dvs även kronljus och doftljus. Läs mer om säkerhet och hantering av ljus här >
Vad menas med att herrgårdsljusen är handstöpta?

Vår leverantör besitter stor kunskap och lång erfarenhet inom ljustillverkning, så våra herrgårdsljus är handstöpta av högkvalitativa råvaror på traditionellt vis vilket innebär att ljusen doppas istället för att formpressas. Ljusen doppas upprepade gånger tills de når perfekt tjocklek. Denna metod kallas handstöpning.

Rätt veke är nyckeln till väl brinnande ljus. Veken som används till våra ljus är av bomull och flätad och anpassad till respektive produkt. Ljusen brinner med en klar och fin låga utan att sota eller ryka.

Är de färgade herrgårdsljusen genomfärgade? De färgade ljusen är doppade i respektive färg, ej genomfärgade. Genomfärgade ljus kan endast tas fram genom att de formpressas, som kronljusen. När man stöper ljus så blir det lager på lager som och slutresultatet blir att det ena ljuset är inte det riktigt det andra likt och man får ett mer levande ljus. 
Är doftljusen allergitestade?

Ja, våra dofter är allergitestade enligt CLP (Classification, Labelling and Packaging). Läs mer om CLP, dofter och allergier här.

Hur tar jag bäst hand om ljusen?

Tips för att dina ljus ska brinna jämnt, fint och säkert hittar du på denna sida med information om säkerhet och hantering >

Var tillverkas ljusen?

Vi använder oss av två olika ljusleverantörer.

Våra hållbara doftljus av raps (Sandalwood and Patchouli) kommer från Liljeholmens Group och tillverkas i Portugal där leverentören har fyrtiosju års expertis av doftljustillverkning. För tillverkning av doftljus av högsta kvalitet krävs erfaren personal med stor yrkesskicklighet samt noggrant utvalda råvaror. Liljeholmens Group har som målsättning att bidra till en bättre miljö genom att endast erbjuda hållbara ljus och genom att upplysa konsumenter om vilka ljus som är bäst för vår planet. Liljeholmens Group är redan idag den största tillverkaren av hållbara stearinljus och i gruppen ingår även småländska Liljeholmens Stearinfabrik, som grundades 1839 och nu är ett av Sveriges äldsta och fortfarande verksamma företag. 

Vår andra leverantör (övriga ljus) är lokaliserad i Baltikum och är en de största ljustillverkarna i Europa, vilka har nästan ett sekel lång erfarenhet av ljustillverkning. De är ett hållbart företag som använder miljövänlig teknik, verifierade, säkra och naturliga råvaror vilka samtliga uppfyller kraven i EU-förordningen 1907/2006, vilket garanterar att inga giftiga ämnen släpps ut i miljön. Alla ljus som tillverkas är certifierade enligt de högsta europeiska kriterierna som RAL Gütezeichen ställer. Det garanterar också att man använder produktionsmetoder i enlighet med miljövänliga villkor och standarder. År 2016 tilldelades de Sustainable Growth Award från Swedish Business Awards.

Vilka ljus säljer bäst?
Herrgårdsljus:
De vita herrgårdsljusen är vår överlägsna storsäljare! De är lika populära över hela året. Inför advent och jul är även de röda ljusen populära. Ljusen i grått står för en något mindre andel men efterfrågan är jämn över hela året.

Om ni tänkt sälja genom ”direktförsäljning” dvs beställa hem ljus först:
Förslag beställning på totalt 100 förpackningar herrgårdsljus inför advent/jul: beställ 70 st vita, 15 st röda och 15 st grå. Detta är bara ett exempel baserat på tidigare försäljningsstatistik, naturligtvis kan det vara skillnader på efterfrågan för just er grupp. 

De vita klassiska kronljusen säljer i volym jämförbart med grå och röda herrgårdsljus.
 
 
Doftljus:

Fördelningen mellan doftljusen avseende vilken som är populärast är relativt jämn, men Lily of the valley samt vår nyhet Sandalwood & Patchouli har visat sig sälja något bättre än de övriga som är ungefär lika populära och ligger på en delad 2:a plats. Doftljusen har lika stor efterfrågan över hela året. På hösten och vintern och till jul är doftljuset Wintersparkle en given storsäljare och det doftljus som säljer överlägset bäst under denna årstid!

Se dessa tips som en fingervisning för hur det ofta ser ut med efterfrågan och försäljning.

 
Varför är herrgårdsljusen i guld och silver samt doftljus Blackberry inte längre med i säljkatalogerna? Till och från kommer vi göra förändringar i sortimentet, och då dessa ljus är utgående produkter har vi valt att stryka de ur säljkatalogerna. Däremot går det bra att sälja dessa produkter via era webbshoppar där de kommer vara beställbara så länge lagret räcker. Ni kan även beställa hem de och sälja med "sälj direkt". Aktuellt: Nu är guld- och silverljusen helt slut och ej längre beställningsbara. Välkommen att kontakta oss om ni har några frågor eller funderingar kring vårt sortiment!

Vanliga frågor om kaffet

Var tillverkas kaffet? Vårt kaffe kommer från K.W Karlbergs kafferosteri i Nacka som är Sveriges äldsta privatägda kafferosteri och grundades 1890 av Wilhelm Karlberg. Över 130 års erfarenhet och ett rosteri med gammal beprövad utrustning tillsammans med spjutsspetsteknologi ger vårt kaffe alla de egenskaper som ett riktigt lyxkaffe av högsta kvalitet ska ha. Till skillnad från den industriella kaffetillverkningen rostar Karlbergs kafferosteri allt kaffe enligt slowroast-metoden vilket innebär längre tid under lägre temperaturer vilket ger alla smakämnen chans att långsamt utvecklas. När bönan är rostad strävar vi alltid efter att kaffet så snabbt som möjligt ska nå kunden. Kaffe som står länge på hyllor och lager tappar snabbt mycket av sina unika karaktär. Därför satsar vi på ett mindre lager och tätare produktionstillfällen. Storleken på kaffeförpackningarna (250 g) är också noga utvald för allra bästa hållbarhet. 
 
Vilka varianter på kaffet finns det?

Kaffet säljs i två varianter - bryggkaffe mellanrost och bryggkaffe mörkrost. 

Mellanrost 250 g - Colombia / Brasilien / Kenya
Vår lyxblandning med inslag av mer exklusiva råkaffesorter. Hemligheten är bönorna från Columbia, där den höga luftfuktigheten, jordens näringsämnen och antalet soltimmar får fram exceptionellt välbalanserat kaffe med mjukare toner. I kombination med bönor från Kenya och Brasilien rostas den bästa blandningen fram med kärlek och hantverkskunnande.
 
Mörkrost 250 g - Kenya / Columbia / Brasilien

Hemligheten bakom den nyansrika smaken ligger i de berömda kenyanska och colombianska kaffebönorna. Ett kraftfullt och fylligt kaffe med frisk syrlighet och intensiva toner av svarta vinbär. Vårt mörkrostade kaffe är ett kaffe med mycket smaker och kraftig arom som vi gärna rostar lite hårdare.

Hur säljer vi kaffet?

Vårt kaffe säljs företrädesvis med säljkataloger eller genom er egen webbshop.

Då kaffet inte omfattas av returrätten rekommenderas att ni tar upp beställningar i förväg (webbshop eller säljkataloger) istället för att sälja med "direktförsäljning".

 
Varför har kaffet ingen returrätt? Då kaffet är en färskvara med ett bäst-före-datum gäller ingen returrätt på kaffe. Vi rekommenderar därför att ni säljer kaffe med webbshop och säljkataloger istället för "sälj direkt".

Miljö och hållbarhet

Hur arbetar ni med hållbarhet?

Vi på kirratochklart.se värnar stort om miljön. Vår ljusproducent arbetar efter stor miljömedvetenhet i sin fabrik och reducerar allt sitt avfall, och uppfyller högsta standard enligt ett fullständigt implementerat återvinningsprogram. Allt skräp sorteras och skickas för återvinning och man nyttjar miljövänlig energi från vattenkraftverk. Leveranserna till oss från fabriken sker med båt som är det mest miljövänliga transportsättet.

Vår leverantör tilldelades Sustainable Growth Award från Swedish Business Awards år 2016  med motiveringen att "de exemplifierar ett företag med en balanserad och hållbar utveckling: genom en lönsam omsättningsökning, för att de på ett väsentligt sätt bidrar till regionens utveckling, och för genomförande av initiativ som bidrar till att minska klimatpåverkan i Östersjöregionen".

Vi använder förpackningar av papp och glasbehållarna till våra doftljus går att återvinna eller att återanvända. Om vi mottar skadade ljusförpackningar i retur så kastar vi inte ljusen, utan packar om dem i nya förpackningar. Våra leveranser sker med miljöcertifierade distributörer, företag som tar miljöfrågorna på största allvar. Våra säljkataloger och andra trycksaker är tryckta på Svanenmärkt papper och produceras hos tryckerier som arbetar efter miljömedvetna produktionsprocesser och där de klimatkompenserar våra tryckuppdrag. Vi följer tillämpad miljölagstiftning och föreskrifter liksom övriga miljökrav som företaget berörs av.

Vilka certifieringar har ljusen?

Alla våra ljus är certifierade enligt de högsta europeiska kriterierna som RAL Gütezeichen ställer. Detta betyder att våra råvaror är certifierade, att ljusen är testade så att de ska brinna rent utan att rinna och att råvarorna inte ska ha någon negativ påverkan på människors hälsa. Det garanterar också att man använder produktionsmetoder i enlighet med miljövänliga villkor och standarder. RAL Gütezeichen utför årligen kontroller hos vår tillverkare.

Våra doftljus är även RSPO-certifierade. Organisationen RSPO arbetar med certifiering av palmolja. Palmolja som är RSPO-certifierad är ansvarsfullt producerad och framtagen utan att regnskogen behöver stå tillbaka för nya palmoljeplantager. Bakom denna hållbarhetscertifiering står bland andra WWF.

Läs gärna mer här >

Jag har en annan fråga

Hittar du inte svaret på din fråga?

Ring oss gärna på 020-10 00 32 eller mejla info@kirratochklart.se så hjälper vi dig! Du kan också chatta med oss direkt här på sajten under våra öppettider måndag till fredag kl. 9-16. 

{{'splash_bottom_part1' | translation}} {{'splash_bottom_part2' | translation}} {{'splash_bottom_part3' | translation}} {{'splash_bottom_part4' | translation}}